06-04-2021

VERS magazine

4 tips voor digitale (zelf)distributie

Digitale filmdistributie stond al even in de schijnwerpers, maar sinds de corona crisis zijn de modellen van bioscopen, premières en zelfs filmfestivals allemaal ontwricht en worden Video on demand (VOD) en Subscription video on demand (SVOD) platformen overspoeld met aanmeldingen. Tijd dus om als filmmaker te ontdekken hoe je alle digitale ontwikkeling zelf in kunt zetten om je werk te verkopen, projecten in de markt te brengen en kijkers te bereiken. 


‘Hoe dan?’, vraag je jezelf misschien af. Daar praatten acteur en mede-oprichter van productiebedrijf SpectreVision Elijah Wood, mede-oprichter en CEO van het crowdfundplatform Seed&Spark Emily Best, acteur en mede-oprichter van distributeur Utopia Films en VOD-platform Altavod Robert Schwartzman, en actrice Laura Harrier (BlacKkKlansman, Netflix’s Hollywood) in maart over op het Amerikaanse SXSW Festival. Tijdens de talk kwamen deze vier tips naar voren. 

1. Denk vooruit
Robert Schwartzman kent als muzikant de muziekindustrie op zijn duimpje. Hij ziet een steeds grotere gelijkenis tussen muzikanten en filmmakers door de manier waarop filmmakers ook hun eigen marketeers moeten zijn om de markt te bereiken. ‘Bedenk voordat je de film gaat maken al aan wat je ermee wilt doen, ook om je project te beschermen. Muzikanten bouwen hun eigen pijplijn van creatie tot de markt en hebben zichzelf online ontwikkeld tot meester marketeers, beter dan de studio’s dat voor hen waren. Studio’s tekenen tegenwoordig vooral voor artiesten die online al een miljoenenpubliek hebben opgebouwd. Zo ging Billie Eilish van haar slaapkamer naar meerdere grammy’s.’’ Dus: zelf eerst een merk bouwen, brengt publiek. Voorzitter van het panel Maggie Mackay beaamt dit: ‘’Het publiek volgt eerder een persoon dan aparte projecten. Als je mensen aan je bindt als persoon of persoonlijkheid, breng je altijd een ingebouwd publiek mee.’’ 

Zo’n plan heeft niet alleen betrekking tot je volgers, maar ook tot het medium om je publiek te bereiken. ‘’Je moet weten wat je plan is, ongeacht wie je bent of hoeveel geld je tot je beschikking hebt,’’ zegt Schwarzman tot slot. ‘’Als je niét geaccepteerd wordt voor een prestigieus filmfestival als SXSW heb je genoeg backup plannen nodig.’’

Emily Best vult aan: ‘’Er is niemand anders dan jijzelf verantwoordelijk voor het succes van de film. Jij wilde het maken en jij hebt de visie, dus draag die uit. Het is anders alsof je een bedrijf zou runnen, maar niks te maken wilt hebben met hoe en van wie het geld binnen komt. De belangrijkste vraag is dus: aan wie wil ik die laten zien, en hoe?’’

2. Werk samen
Emily Best: ‘’Zelf je digitale distributie doen is vooral ‘geweldig’ als je een groot platform of enorm budget hebt, maar als onafhankelijke maker is het pittiger om je geld te verdienen op de digitale markt. Je moet dus samenwerkingen, partnerschappen en connecties aangaan met mensen of gemeenschappen die weer hun eigen publiek hebben.’’

Want hoe beland je in mensen hun woonkamer als je bijvoorbeeld geen Netflix deal kunt krijgen? Schwartzman: ‘’Maak contact met de lokale bibliotheek, gemeenschapsleider en religieuze groepen die jouw publiek direct bereiken. Dat hoeven dus niet per se film entiteiten te zijn.’’ En niet alleen gemeenschappen of bestaande groepen, maar ook je cast kan je helpen je publiek te bereiken. ‘’Film is tegenwoordig zo afhankelijk van de cast. Zij moeten écht achter je film staan, zodat zij hun community kunnen betrekken. Zij zijn ten slotte het uithangbord en directe communicatie naar je publiek.’’ Als acteur weet Laura Harrier daar alles van. ‘’Het is ook leuk om te zien hoeveel impact je als acteur kunt hebben op het succes van een film of project’’, zegt ze. ‘’Zo zagen we Netflix’s Hollywood gewoon in de top 10 van Netflix stijgen als we livestreams organiseerden.’’

3. Ben je bewust van alle opties
De manier waarop je aan de slag gaat, is geen one size fits all-formule. ‘’Maar dat maakt het juist zo mooi. Iedereen doet het op hun eigen manier’’, vertelt Robert Schwartzman. Volgens hem moet je daar juist gebruik van maken. ‘’We leven in een tijd waarin we meer opties dan ooit hebben om een film te maken. Er is apparatuur zoals telefoons, montagetools voor video en geluid, en je kunt zelfs vanuit huis mixen of de kleurcorrectie doen. Net zoals muzikanten dus allemaal vanuit huis.’’ 

‘’In dit systeem kost het klauwen met geld om bovenaan de lijsten te komen. Daarom moet je met creatieve campagnes komen en alles gebruiken wat je wel tot je beschikking hebt. Door bijvoorbeeld die samenwerkingen aan te gaan, kan je door een specifieke groep omarmt worden. Zij zullen veel geluid maken als je door een groot platform wordt gemist en dat doet hoofden soms omdraaien.’’ Emily Best vult aan: ‘’Deze tijd leert ons ook dat alles kan veranderen. Die harde eisen van festivals, theaters of streamers om je te ‘accepteren’ zijn ook maar bedachte regels. We werken in een industrie van make-believe, behandel het ook zo.’’

4. Blijf ook bij bioscopen
Mackay refereert aan de eerste keer dat ze BlackKkKlansman in de bioscoop zag met anderen. ‘’Ik krijg weer kippenvel als ik eraan denk’’, zegt ze. Laura Harrier, die de rol van Patrice Dumas in de film vertolkte, herinnert zich dit ook: ‘’Ik keek de film voor het eerst tijdens de premiere in Cannes. Aan het einde, toen de echte beelden van de demonstratie en aanval in Charlottesville te zien waren, zat iedereen keihard te huilen. Ik had het moeilijk om mijn make-up niet te verruïneren. Ik denk dat daarmee het punt voor theatrale distributie wel gemaakt is’’, lacht ze. Elijah Wood besluit: ‘’De digitale sferen zijn een belangrijke gelijkmaker geweest binnen de industrie en dat zijn ze nog steeds, maar de filmervaring in een bioscoop gaat denk ik nergens heen.’’ Die droom mag dus ook nog steeds bestaan. 

In maart was onze redacteur Loeke de Waal aanwezig op het online SXSW Festival om ons te voorzien van alle nieuwtjes en films op het festival. Volg @versfilm op Instagram om op de hoogte te blijven van artikelen en ander VERS-nieuws!


 

Loeke de Waal


 

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF