04-10-2021

Online artikel

De top 5 films op TIFF waar je van kunt leren

Met 132 feature films en 37 shorts op de 46e editie van het Toronto International Film Festival wist de organisatie het programma te verdubbelen ten opzichte van coronajaar 2020. Toch was het slechts de helft van wat er in 2019 te zien was, toen het festival voor de laatste keer compleet fysiek plaatsvond


In hybride vorm wist het festival dit jaar echter weinig grote buzz-waardige films te presenteren. Uniek voor TIFF, waar normaalgesproken veel geroezemoes vandaan komt. Zo is de People's Choice Award op het festival altijd een goede voorspeller geweest voor de Oscar-race en werden 12 van de 13 laatste films die de award wonnen genomineerd voor Beste Film, vijf gingen met de prijs naar huis. Dit jaar ging de eer naar Belfast, geregisseerd door Kenneth Branagh, met o.a. Jamie Dornan, Judi Dench en Ciarán Hinds. Voorgaande winnaars van deze prijs waren Nomadland (3 Oscar), JoJo Rabbit (1 Oscar), Green Book (3 Oscars), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2 Oscars) en La La Land (6 Oscars). 

Leren kun je van films echter altijd, of ze scoren bij awards of niet. Op TIFF en andere festivals was een terugkerend thema in geprogrammeerde films bijvoorbeeld je hart volgen, in plaats van leven zoals je denkt dat je “hoort” te leven. Maar de films hadden dit jaar nog meer lessen te bieden. Dus, zetten we vijf films op een rij die je het komende jaar aan het denken zullen zetten. Over jezelf, je omgeving, je werk én een stukje geschiedenis.


Still: Wildhood


5. Wildhood
Regisseur: Bretten Hannam
Cast: o.a. Philip Lewitski, Joshua Odjick en Michael Greyeyes

In deze film rent Link (Lewitski) samen met zijn broertje weg van huis om aan zijn gewelddadige vader te ontsnappen. Hij gaat op zoek naar zijn moeder én Mi’kmaw roots [een inheemse bevolking in het noordoosten van Canada]. Onderweg onderzoekt hij ook zijn seksuele identiteit met Pasmay (Odjick). De film gaat over jezelf zijn, ontsnappen uit beklemmende situaties en doorzetten als het tegenzit. 


Still: The Mad Women's Ball


4. The Mad Women’s Ball 
(Originele titel: Le Bal des Folles)
Regisseur: Mélanie Laurent
Cast: o.a. Mélanie Laurent, Lou de Laâge en Emmanuelle Bercot

Als je met behulp van een intiem portret van een vrouw in het begin van de 19e eeuw wil leren over hoe het is om onderdrukt en de mond gesnoerd te worden, voor allerlei uiteenlopende redenen, dan is dit je film. The Mad Women’s Ball vertelt het verhaal van Eugénie Cléry (De Laâge) die door haar vader wordt opgesloten in een Parijs gesticht, maar al gauw het plan opvat te ontsnappen. Via Eugénie en hoofdzuster Gleizes (Laurent) leer je de vrouwen in de instelling kennen en ontdek je dat sommige daadwerkelijk psychische problemen hebben, anderen er zitten omdat ze ‘onhandelbaar’ werden bevonden door hun man of familie of slechts een kik verkeerd hebben gegeven. Een onderwerp dat anno 2021 nog steeds relevant is en op het climactische bal leidt tot de vraag: wie is hier nu eigenlijk “gek”?


Still: The Devil's Drivers


3. The Devil’s Drivers
Regisseur: Daniel Carsenty en Mohammed Abugeth

The Devil’s Drivers is een goed voorbeeld van een documentaire die via een klein verhaal een groter onderwerp aankaart. In dit geval krijg je een langdurig kijkje in het zware en bij tijd en wijle hartverscheurende leven van Bedoeïene chauffeurs Hamouda en Ismail en de mensen die hen helpen Palestijnse arbeiders de grens naar Israël over te smokkelen. Via hun verhalen leer je over de decennia durende situatie in de regio en de mensen die er - al zorgend voor hun familie - door worden getroffen. Zo zetten regisseurs Daniel Carsenty en Mohammed Abugeth de situatie in nieuw licht.


Still: Violet


2. Violet
Regisseur: Justine Bateman
Cast: o.a. Olivia Munn, Justin Theroux en Luke Bracey

Dat stemmetje dat je wel eens in je hoofd hoort en niet altijd de aardigste dingen te zeggen heeft? Dat heeft Violet (Munn) ook, maar dan met de stem van Justin Theroux. Ze realiseert zich gedurende de film dat haar hele leven is gebaseerd op beslissingen uit angst en alles opnieuw moet leren om haar “ware” zelf te worden. Terwijl zij leert hoe ze onderscheid moet maken tussen haar innerlijke stem en wat ze eigenlijk wil zeggen, voelen of doen, doe jij dat ook. 


Still: I'm your man


1. I’m Your Man
Regisseur: Maria Schrader
Cast: o.a. Dan Stevens en Maren Eggert

Je zou denken dat als je precies krijgt wat je ooit dacht te wensen in een partner, dat je een lang en gelukkig leven tegemoet gaat. Maar zo makkelijk blijkt dat niet te zijn. Want wil je wel wat je wil, wéét je wel wat je wil en zou je het wel moeten krijgen? Wetenschapper Alma doet mee aan een experiment waarin ze drie weken lang met een mensachtige robot samenwoont, die speciaal gemaakt is om haar gelukkig te maken, gebaseerd op haar wensen. Uiteindelijk laat de relatie tussen mens en robot je dieper nadenken over de relatie tussen mensen en wat de consequenties zijn van precies krijgen van je wil.


Deze maand was onze redacteur Loeke de Waal digitaal aanwezig op het Toronto International Film Festival om live verslag te doen, zoveel mogelijk panels bij te wonen en tientallen films te zien. Om te inspireren én informeren over internationale trends en de positie van de filmindustrie.

 

Loeke de Waal


 

23-02-2021

Online artikel

Zelfs ik mis de bioscoop »

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF