Nerds zijn er klaar mee . Na vijftien jaar digitale revolutie, hebben bèta’s met eentjes en nullen in de vingers er genoeg van om alleen maar onze problemen op te lossen. Zij zijn warempel ook creatief! Beeldschermen zijn hun doeken en codetaal is de verf. Software art of creatief coderen wordt steeds populairder en er worden schitterende dingen gemaakt.
Door: Laura Kemp
Augustus 2014
Creatief Coderen
Nerds zijn er klaar mee . Na vijftien jaar digitale revolutie, hebben bèta’s met eentjes en nullen in de vingers er genoeg van om alleen maar onze problemen op te lossen. Zij zijn warempel ook creatief! Beeldschermen zijn hun doeken en codetaal is de verf. Software art of creatief coderen wordt steeds populairder en er worden schitterende dingen gemaakt.
Filmmakers en cameramannen worden uitgedaagd met de mogelijkheden van het integreren van software in hun verhalende producties. In Amerika hebben avant garde beeldmakers al lang door dat ze de strijd tegen de digitale talenten gaan verliezen als ze niet inzien wat voor kansen er liggen bij creatief coderen. Online platforms waarin kruisbestuiving tussen de twee vakgebieden wordt gestimuleerd springen uit de grond. Zie bijvoorbeeld "The New Digital Storytelling Series". Een samenwerking tussen het MIT en filmmakermagazine waarin vragen worden gesteld als: waar let je op bij het samenstellen van een interactief team'' en 'hoe ziet de toekomst van het filmmaken eruit?' In Nederland groeit dit besef maar stroef. Dat is jammer.
Code voor je camera
Want de mogelijkheden van het combineren van codetaal en film zijn eindeloos.
.
Eerder dit jaar nam ik een kijkje bij Interactive Telecommunications Program aan de New York University. De opleiding omschrijft zichzelf als een “centrum voor het recent mogelijke" waar de wisselwerking tussen kunst, beeld en technologie wordt onderzocht. Een van de jonge docenten aan deze selectieve (en peperdure school) is James George. Hij mixt videotaal en computertaal met zijn uitvinding: RGBD. De RGBD Toolkit is een programma waarin HD Video wordt gecombineerd met een dieptesensor. Het resultaat is dat je de mensen die je filmt ziet als driedimensionale, bijna geschetste avatars. “Omdat wij in de digitale wereld eigenlijk al een soort avatars zijn, willen wij de mogelijkheid creëren om onze lichamen in filmtaal op avatars te laten lijken” zo zegt hij. Tot nu toe wordt de RGBD manier van filmen opgepikt bij Indie videoclips en mini-docu’s. Voorbeelden van deze hipheid zijn hier te vinden.