VERS AWARDS 2022 - 10, 11, 12 juni

Op 10, 11 en 12 juni 2022 vindt de 26e editie van de VERS Film Awards plaats. De VERS Film Awards is het jaarlijks terugkerende filmfestival van VERS dat volledig in het teken staat van de beeldmaker van morgen. Diverse makers van korte films strijden er om de juryprijzen voor Beste Film, Beste Cinematografie en Beste Montage. Een kritische jury bepaalt wie de in totaal €17.500,- aan prijzengeld in de wacht sleept voor het maken van een nieuwe film. De VERS Film Awards biedt een unieke mogelijkheid voor jonge filmmakers om een volgend project te ontwikkelen, maar ook om de beste korte films van talentvolle makers op het grote doek te zien. 

Na een succesvolle jubileumeditie in 2021, keert het festival terug naar het ondertussen vertrouwde LAB111 in Amsterdam. Drie dagen lang kan er genoten worden van films van nieuwe makers, netwerkgelegenheden, pitches, seminars, talks en meer! Het is voor nieuwe filmmakers dé gelegenheid om hun creaties te testen tegenover een kritische jury en een breed publiek. En dit jaar heb ook jij als festivalbezoeker een grote invloed! Naast de uitreiking van de juryprijzen voor Beste Film, Beste Cinematografie, Beste Montage en Beste Scenario wordt er dit jaar ook een felbegeerde Publieksprijs uitgereikt. 

De VERS Film Awards worden mogelijk gemaakt door de volgende fondsen en partners: AFK Fonds, NL Film Fonds, Prins Bernard Cultuur Fonds, Vevam Fonds, Lab111, Filmmore, Camalot, Script Academy & Cineville


Het programma voor de VERS Awards is hier te vinden !



Met trots presenteert VERS de selectie voor de VERS Film Awards 2022!  

Op de VERS Film Awards worden jaarlijks belangrijke prijzen uitgereikt die nieuw makerschap in Nederland en België stimuleren. Dit jaar maakt een selectie van maar liefst zeventien films kans op de prijs voor beste film en €10.000 productiebudget voor een volgend project. Daarnaast worden de films met beste montage, scenario en cinematografie door een vakjury beloond met een cheque ter waarde van €2.500 euro en stemmen de kijkers op hun beste film voor een felbegeerde publieksprijs.  
SELECTIE

VERS heeft dit jaar een recordaantal inzendingen ontvangen voor de VERS Film Awards 2022. Fictie, documentaire, animatie; het kon allemaal, zolang het één van de eerste drie projecten van de maker betrof. Zo vormen de zeventien zorgvuldig geselecteerde films een prikkelende, veelzijdige mix aan thema’s, genres en technieken. Films die nog niet eerder voor publiek zijn vertoond staan naast internationale filmfestivalfavorieten en getalenteerde beeldmakers van verschillende leeftijden, genders, herkomsten, opleidingen en ervaringen krijgen de kans hun film op het witte doek te presenteren aan (film)professionals en publiek!  

De genomineerde films voor de VERS Film Awards 2022 zijn (op alfabetische volgorde):

Aeronaut
Regie: Leon Golterman
Director of Photography: Tom Enzler
Scenario: Leon Golterman
Edit: Leon Golterman 

Aeronaut is een stop-motion animatiefilm over de tienjarige Kevin, die ervan droomt piloot te worden zodat hij en zijn zusje Jaimy kunnen ontsnappen aan hun tirannieke vader. Wanneer Jaimy het gloednieuwe modelvliegtuig van haar broer in handen krijgt, wordt de band tussen de twee kinderen op de proef gesteld.



After a room
Regie: Naomi Pacifique
Director of Photography: Xenia Patricia
Scenario: Naomi Pacifique
Edit: Naomi Pacifique 

Nachten zijn lang in de kamer van Naomi en Ram. Vannacht hebben ze Marina uitgenodigd, waardoor hun rommelige ruimte onder strengt toezicht valt. Terwijl ze intimiteit ondekt als persoonlijke speeltuin, met huid als intieme routekaart, komt Naomi's volgzame lichaam los temidden van de spanning die heerst in de kamer die ze blijft kennen en ontkennen. Het kleine, expressieve kind in haar jeukt om haar giechel te laten horen in de nacht, voordat de dag aanbreekt.



Voor de stilte
Regie: Thomas Stokmans
Director of Photography: Alberto Balazs
Scenario: Thomas Stokmans
Edit: Dorith Vinken NCE 

We volgen Cécile van dichtbij tijdens de dagen in de aanloop naar de begrafenis van haar man. Temidden van alle drukte van vrienden en familie die haar komen helpen, komt langzaam het besef dat haar leven compleet is ingestort. Haar liefde zal niet terugkomen.



Donna
Regie: Sonia Commandeur
Director of Photography: Lola Mooij
Scenario: Sonia Commandeur
Edit: Loëlle Monsanto 

Donna is een slice of life, coming-of-age fictiefilm over de dertien jaar oude Donna, die haar persoonlijke identiteit verbergt om de machteloosheid die ze voelt in relatie tot anderen te ontlopen. Identiteit ontwikkelt zich in verhouding tot iemands omgeving. Maar wat gebeurt er als de verschillende sociale omgevingen waar een persoon zich tussen beweegt, niet op elkaar aansluiten en niet dezelfde waarden, regels en mate van begrip hebben?



Dienstmeid #2
Regie: Roxanne Stam
Director of Photography: Thijmen Doornik
Scenario: Kurt Platvoet, Roxanne StamEdit: Stanley Kolk & Nathan Idzinga 

Als de 52 jaar oude Nora haar bijrol voor het tigste optreden speelt en keer op keer het giftige gedrag van het theatergezelschap en gepst van de mannelijke hoofdrol ondergaat, besluit ze het heft in eigen hand te nemen.



KØT
Regie: Nils Gerbens
Director of Photography: Ewoud Bon
Scenario: Nils Gerbens
Edit: Nils Gerbens 

In een kleine bewakingspost op de grens zijn drie bewakers samen veroordeeld tot eenzaamheid. Gedisciplineerd onderhouden ze hun dagelijkse rituelen, totdat ze worden verrast door een verdwaalde drone met een pakketje. Wanneer het de bewakers lukt het pakketje te onderscheppen, ontdekken ze iets wat ze verwondert maar ook de balans van hun dagelijkse bestaan verstoord. Zodra het trio uit elkaar dreigt te vallen door de komst van hun nieuwe 'kameraad', kan maar één van hen de oude orde herstellen.



Verlangen
Regie: Lotte Salomons
Director of Photography: Judith Boeschoten
Scenario: Maxime Baksteen
Edit: Lot Hoogeboom 

De moeder van Chris verdwijnt zonder enig spoor. Hij en zijn vader Toon worden allebei geconfornteerd met een groot verdriet. Terwijl Chris kan huilen en zijn emoties kan uiten, kan Toon zichzelf er niet toe brengen om zich kwetsbaar op te stellen en slikt letterlijk zijn tranen in. Zijn lichaam vult zich met tranen en er ontstaat een afstand tussen hem en Chris.



MAYSA
Regie: Leila Sahir
Director of Photography: Eva Heinsbroek
Scenario: Leila Sahir
Edit: Richelle van Loon 

De zelfbenoemde rap queen Maysa (15) is niet snel op haar mondje gevallen. Ze is haar vrienden verbaal goed de baas tijdens een gezellig avondje chillen. Maar als de sfeer omslaat, blijkt dat ook goedgebekte rap queens kunnen dichtslaan.



Mind the Gap
Regie: Mireille Kiesewetter, Niek Hendrik
Director of Photography: Mireille Kiesewetter, Niek Hendrik
Scenario: Mireille Kiesewetter
Edit: Mireille Kiesewetter, Niek Hendrik 

Het verhaal volgt Luuk, een 20 jaar oude student die van de stad waar hij studeert naar de stad waar hij woont reist. Luuk is hoogsensitief en kan zich heel goed inleven in anderen. Zijn empathie is zo sterk dat hij de emoties van anderen kan voelen, horen en zien. Elke vorm van openbaar vervoer die Luuk neemt, is gerelateerd aan een emotie die Luuk beïnvloed. Als een emotie te overweldigend wordt, gebruikt hij een stressbal om die emotie te filteren.



Nordsjøen Dike
Regie: Veerle van Herk
Director of Photography: Thomas de Boer
Scenario: Veerle van Herk
Edit: Thomas de Boer 

Het is juni 2020. Nederland staat op het punt te beginnen aan 's werelds grootste bouwproject ooit: een 600 kilometer lange dijk tussen Noorwegen en Schotland en Engeland en Frankrijk, die ons zal beschermen tegen de stijgende zeespiegel. Nu het klimaatbeleid heeft gefaald, is dit de enige overgebleven oplossing.

In februari 2020, publiceerde de Nederlandse oceanograaf Sjoerd Groeskamp zijn plan voor de "Noord-Europese Afsluitdijk". Dit immense bouwproject werd gepresenteerd als waarschuwing voor de gevolgen van de versnelde stijging van de zeespiegel. Voor illustrator Veerle van Herk was dit plan het ultieme voorbeeld van de sociaal gemanipuleerde wereld waar we nu in leven. Hoe ver kunnen wij als mensheid gaan in ons gevecht tegen klimaatverandering?

Uit deze vraag ontstond het idee voor de korte film "Nordsjøen Dike" (Noors voor Noordzeedijk), waarin Veerle van Herk de kijker meeneemt in een mogelijke nieuwe toekomst. Wat als Nederland deze dijk echt gaat bouwen? Wat als de Noordzee een meer wordt?



Revelinho
Regie: Idriss Nabil
Director of Photography: Wietger Mosch
Scenario: Pepe Favela
Edit: Sammie Seuren 

Revelinho (12) is bewonderaar en uitoefenaar van het levenslied. De posters van volkszanger Tommy Tijgers hangen aan de muur en als het even kan zingt hij het liefst over zaken die hij nog niet helemaal begrijpt. Als Revelinho opvangt dat zijn ouders uit elkaar gaan, zit er maar één ding op. Samen met zijn twee beste vrienden haalt hij alles uit de kast om met het levenslied zijn ouders weer bij elkaar te zingen.



Sikelela Tapes
Regie: Djibril Cullis, Luke Johnstone, Tsogo Kupa, Alex Sono, Matthijs Vuijk
Director of Photography: Matthijs Vuijk
Scenario: Djibril Cullis, Luke Johnstone, Tsogo Kupa, Alex Sono, Matthijs Vuijk
Edit: Alex Sono 

Een experimentele film gewijd aan het opnieuw monsteren, welven en mixen van het Zuid-Afrikaanse volkslied, met een eigentijdse kritische waarde.



Souvenirs
Regie: Sophie Gipmans
Director of Photography: Eva Heinsbroek
Scenario: Sophie Gipmans
Edit: Sophie Gipmans 

Na een periode van vele baantjes en wonen op verschillende plekken, kijkt Alice terug naar de enige plek waar ze altijd kon opladen - de berghut van haar beste vrienden Bilal en Daphne. Deze speciale plek en haar vriendschap met hen was vele jaren haar veilige toevluchtsoord. Nu het contact tussen hen is verwaterd, schrijft Alice een brief aan Bilal. Ze denkt terug aan wat deze tijd voor haar betekende; hoe ze hun vriendschap opnieuw uitvonden toen Daphne overleed, hoe Daphne's broer vaak langs kwam rennen en hoe haar levensstijl vol reizen anders aan begint te voelen. Haar herinneringen ontvouwen zich in een gefragmenteerd verhaal over vriendschap, verlies, reizen en thuisvoelen.



Vlekkeloos
Regie: Emma Branderhorst
Director of Photography: Myrthe Mosterman
Scenario: Milou Rohde
Edit: Tessel de Vries 

Vlekkeloos vertelt het verhaal van de 15-jarige Ruby die samen met haar moeder en haar jongere zusje in een kleine flat in een buitenwijk woont. Haar moeder draait dubbele diensten om het gezin te onderhouden en Ruby voelt zich verantwoordelijk voor haar zusje. Wanneer Ruby ongesteld wordt en ze erachter komt dat er geen menstruatieproducten meer in huis zijn, wil ze haar moeder niet lastigvallen met deze vraag, omdat ze weet dat haar moeder al genoeg problemen heeft. Om niemand in haar omgeving tot last te zijn probeert ze het zelf op te lossen.



Sunshine Motel
Regie: Rosita Julia Wolkers
Director of Photography: Abel van Dijk
Scenario: Rosita Julia Wolkers
Edit: Fatih Tura 

Sunshine Motel is een korte dramafilm over de zeven jaar oude Roos, die door haar moeder alleen gelaten wordt tijdens hun zomervakantie. Een film over het verlangen van een kind naar een zonnige vakantie; zwemmen in de oceaan, ijs eten en naar de kinderdisco gaan. Als Roos wakker wordt en erachter komt dat ze alleen gelaten is, probeert ze van haar dag te genieten. Zelfs zonder haar moeder. Maar kan ze die illusie hooghouden? Als de avond valt, neemt ze een rigoreuze beslissing.



Viral
Regie: Shriejan Paudel
Director of Photography: Yavuz Selim Isler
Scenario: Ashanti Vreden
Edit: Jordy Pijper 

Nina (26) en haar vrienden hebben een videoclip gemaakt die nu viral gaat. Ze maken zich klaar voor hun eerste tv-verschijning. Het blijkt dat ze naar uitzending zijn gelokt onder valse voorwenselen, die Nina een dilemma bezorgen: moet ze een carrière nastreven in wat een oneerlijk systeem blijkt, of moet ze, als ondergerepresenteerde zwarte artiest, deze kans aangrijpen om er een statement tegen te maken?



WHAT DO YOU THINK? I almost lost my butt crack
Regie: Mees Bergshoeff
Director of Photography: Boris Bergshoeff
Scenario: Mees Bergshoeff
Edit: Robben Fuhler 

Op een dag, 10 april, vangen we een glimps op van zeven mensen die vastzitten in hun eigen gedachtenbubbels en zichzelf hieruit proberen te bevrijden. Deze absurde film met vijf hoofdstukken laat je op een verrassende, filosofische manier reflecteren op ons eigentijdse leven in de 21ste eeuw.

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF