28-06-2022

Online artikel

Verslag: VERS Film Awards 2022

Afgelopen weekend vond er weer een schitterende editie van de jaarlijkse VERS Film Awards plaats. Uit de 170 inzendingen werden achttien geselecteerde films vertoond in LAB111. Op vrijdag trapten Thorn de Vries en Eline van Gils, beide bekend van de populaire queer film en serie Anne+ die afgelopen najaar op Netflix verscheen, het festival af met een uitdagende film- en televisiequiz. Tijdens de talk Hoe maak ik impact? ging onze moderator Noa Johannes dieper in op het thema van dit jaar en wat het betekent om impact te maken door middel van film. Impact producer Tina Farifteh en regisseur Marjolein Busstra deelden met het publiek hoe zij ervoor zorgen dat hun films impact maken en waarom dat zo belangrijk is. Daarnaast was er gelegenheid voor de makers van de toekomst om creatieve ideeën uit te wisselen tijdens de speeddates, en konden de bezoekers tijdens de pitches en talks van alles leren over het belang van impact in storytelling. 



Dat het maken van impact belangrijk is voor veel nieuwe makers was ook terug te zien in de thema’s van de films. Van menstruatie-armoede in Spotless (Emma Branderhorst), de impact van het koloniale verleden op de Zuid-Afrikaanse identiteit in Sikelela Tapes (Matthijs Vuijk) tot transfobie en racisme in Viral (Shriejan Paudel) – de filmmakers van de toekomst gebruiken hun stem voor de thematiek van nu. Een aantal makers koos ervoor om deze thematiek kracht bij te zetten door het verhaal te vertellen vanuit de belevingswereld van een kind. De ietwat ongemakkelijke en soms juist heftige jeugdervaringen die de personages in Donna (Sonia Commandeur), Revelinho (Idriss Nabil) en MAYA (Leila Sahir) doormaken werden afgewisseld met komische en absurdistische uitschieters zoals Køt (Nils Gerbens) en WHAT DO YOU THINK? I almost lost my butt crack (Mees Bergshoeff).  Dit jaar was er een drietal geanimeerde films te zien. Het was indrukwekkend om te zien hoe de makers ieder in hun eigen stijl de mogelijkheden die animatie biedt onderzochten, resulterend in surrealistische verhaal werelden die rijk waren aan kleur en emotie. 


Een beetje comic relief bleek gewaardeerd te worden, want Køt won de felbegeerde publieksprijs. Regisseur Nils Gerbens is dolblij met de kans om de film nog een keer te mogen vertonen in LAB111. In de film komt het geïsoleerde leven van drie bewakers op een verlaten post op zijn kop te staan wanneer een elektronisch apparaat à la Alexa vrij letterlijk de groep binnen komt vallen. Het motto van de makers was volgens regisseur Nils Gerbens om vooral veel lol te hebben, en hij vindt het geweldig om te merken dat het publiek dit plezier weerspiegelt. ‘‘We hadden twee hele toffe draaidagen op de Brabantse hei, al hebben we wel menig langs fietsend ANWB-koppel eruit moeten editen,’’ grapt Nils na de uitreiking.



De prijs voor beste scenario werd gewonnen door Mees Bergshoeff’s WHAT DO YOU THINK? I almost lost my butt crack. De film viel op door de rijke dialogen, filosofische thema’s en diverse personages. Matthijs Vuijk was er om de award voor beste montage in de wacht te slepen. De collageachtige stijl waarin de beelden in Sikelela Tapes elkaar afwisselen, creëerde een levendige, poëtische beeldtaal die bij de jury in de smaak viel. Ook het intieme After a room (Naomi Pacifique) werd beloond met een award voor de verfijnde cinematografie die deze film geniet, in ontvangst genomen door DOP Xenia Patricia.



De grote winnaar van de avond was Leila Sahir, die met haar film MAYSA de prijs voor beste film binnenhaalde. MAYSA gaat over seksueel geweld binnen een vriendengroep. ‘‘Mijn doel als filmmaker is om vrouwen een stem te geven,’’ vertelt Leila, ‘‘ikzelf en zoveel andere vrouwen om mij heen hebben seksueel geweld meegemaakt. Het was daarom heel fijn om deze film met een all-women crew te maken.’’ Het gewonnen bedrag van 10.000 euro kan ze goed gebruiken, want ze is momenteel bezig met het schrijven van een film over abortus. Ook Derin Oksal die de rol van Maysa vertolkte is aanwezig bij de uitreiking. MAYSA’s succes werd even later direct gedeeld via facetime: ‘‘We hebben 10k gewonnen, gek!’’ 

Ben je benieuwd geworden naar de genomineerde films en de makers? Klik dan hier.



Verdrietige noot
Wie er afgelopen weekend bij was zal wellicht hebben meegekregen dat er naast vreugde en succes ook een verdrietige noot aanwezig was. Actief lid van het festival team Lianne Kersten overleed plotseling enkele dagen eerder. Met respect en aandacht voor deze schokkende gebeurtenis is er op vrijdag een toast uitgebracht en werd er na ieder filmblok kort stilgestaan bij haar overlijden. 

De VERS Film Awards werden dit jaar mogelijk gemaakt door de volgende fondsen en partners: AFK Fonds, NL Film Fonds, Prins Bernard Cultuur Fonds, Vevam Fonds, Lab111, Filmmore, Camalot, Script Academy & Cineville

 

Joëlle Bouwman


 

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF