22-05-2024

VERS magazine

Sprouts Film Festival toont fictie met urgentie


Het Sprouts Film Festival focust zich volledig op eco fictie. VERS sprak hierover met organisator en artistiek directeur Thomas Streekstra. Volgens hem worden er veel goede films gemaakt die inspelen op de beleving en de verbeelding van de kijker. Daarmee wil hij af van de belerende vinger die de meeste klimaat documentaires juist typeert. Film kan een hoopvolle verandering tonen die wellicht een oplossing kan bieden voor het klimaatprobleem. “Fictie leent zich hier goed voor,” stelt hij.


Sprouts' introduceert nieuwe locatie bij MACA Amsterdam


Dit jaar vond het festival voor het eerst plaats op meerdere locaties in Amsterdam. Naast thuisbasis Studio/K zijn ook Kriterion en het audiovisueel centrum MACA toegevoegd aan de programmering. Het festival maakt hiermee een professionalisering door die gepaard gaat met een eigen website en branding. Maar de motivatie achter het festival is hetzelfde gebleven: op een vreedzame en veilige plek een activistisch geluid te laten horen voor diegene die liever niet de barricade opgaan. Voor Thomas, ook medeoprichter, komt dit deels voort uit zijn eigen zorgen over het klimaat en de starheid die hij nu ziet binnen de politiek. Een starheid die doorbroken kan worden met film.

De derde editie van Sprouts manifesteert zich dan ook eens te meer als een activistisch platform op het gebied van ecologische en sociale rechtvaardigheid. Hierbij staat de debuutfilm of ecologische short centraal en brengt het daarmee de luide stem van een nieuwe generatie filmmakers samen onder het zachte licht van de bioscoopzaal. Zo laat The Buriti Flower (Renée Nader Messora & João Salaviza) zien hoe inheemse rechten verbonden zijn aan het behoud van de Amazone. Schetst The Great Endeavour (Liam Young) een toekomst waar de mens de atmosfeer tracht schoon te maken. En bespreekt Guardians of the Formula (Dragan Bjelogrlić) de gevaren van kernenergie.

Sprouts is onderscheidend door de combinatie van fictie en Eco-cinema. “De documentaires laten we aan IDFA of Movies that Matter over”, geeft Thomas aan. Ondanks dat het over hetzelfde thema gaat en de boodschap ook vaak dezelfde strekking heeft, schuilt de kracht van fictie in het voorstellingsvermogen van de kijker zelf. “Het laat de kijker achter met een conflict. ”Het stelt vragen als “Waarom was dit ecologisch?” “Wat was precies de boodschap?” “Ben ik het ermee eens?” “Wat vond mijn buurman ervan?” Aan de hand van een nagesprek of zelf op bezoekers af te stappen, hopen ze het gesprek aan de bar aan te zwengelen.


Artistiek directeur Thomas Streekstra tijdens het Sprouts Film Festival


Als programmeur ziet Thomas een unieke rol weggelegd voor het fictieve: “De verbeeldingskracht is beter mogelijk met fictie. Veel meer dan met documentaires als An Inconvenient Truth. Het biedt ruimte voor verschillende interpretaties vanuit meerdere perspectieven die vervolgens uitnodigen tot dialoog.” Het was daarom een logische stap om het festival dit jaar uit te breiden met een veelzijdig randprogramma, bestaande uit een clubnacht, het repair-café en een community diner. Ook organiseert het festival een coaching event gericht op de mentale problematiek die gepaard gaat met klimaatverandering. Een onderwerp dat de film Sister, What Grows Where Land Is Sick? (Franciska Eliassen) bespreekt. 

De keuze voor fictie wordt kracht bijgezet met het doel om het niet-menselijke te representeren. Naast shorts als The Secret Garden (Nour Ouayda) over botanisch leven in de stad, biedt de expositie in MACA de bezoeker de mogelijkheid om mycelium te ruiken en de pracht van schimmels te aanschouwen. Daarnaast is er veel werk te zien over klimaatvervuiling en ecocide. Met het overkoepelende thema ‘a glitching world’ (een verstoorde wereld) brengt het mens en natuur samen. Wanneer het wel het menselijke aangaat, gaat het vooral om sociale rechtvaardigheid. Climate anxiety, discriminatie en LHBTQI+ rechten staan hier centraal. Volgens Thomas kan dit namelijk nooit los gezien worden van ecologische rechtvaardigheid.


De Eco Expo met werken van o.a. Suzette Bousema, Ana Zibelnik, Jakob Ganslmeier and Liam Young


In zijn zoektocht is Thomas altijd op zoek naar een kritische blik op ons eigen handelen. Een film of short die verschil kan maken, “al zorgt het maar voor een kleine aanpassing in je eigen leven.” Dus hij roept iedereen op om eigen werk in te sturen: “De call for submission gaat ergens dit jaar open en we zijn met name op zoek naar beginnende Nederlandse makers. En misschien ook wel specifiek naar VERS-leden!”

Uiteindelijk hoopt Thomas met Sprouts nu en in de toekomst een stem te geven aan de meer-dan-menselijke wereld, een stem die “minder schreeuwerig, meer intiem, maar even activistisch” is.

Het Sprouts Film Festival vond plaats van 7 tot 12 mei. Maar niet getreurd! Op 14 juni organiseert het festival Eco Shorts TWILIGHT bij Zone2Source, waarbij verschillende shorts gescreend zullen worden die ook op het festival te zien waren. 15 juni is er op deze locatie in het Amstelpark ook een screening van de film Sister, What Grows Where Land Is Sick?

 

Maarten Bekhuis


 

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF