09-03-2021

VERS magazine

In gesprek met IFFR directeur Vanja Kaludjercic

Dit jaar bestaat het International Film Festival Rotterdam 50 jaar. Deze vijftigste online editie bestaat uit twee delen en is de eerste voor de nieuwe directeur Vanja Kaludjercic (38), die voorafgaand natuurlijk niet wist dat haar eerste editie er zó uit zou zien. Desondanks is de Kroatische positief en was het eerste deel een groot succes. VERS ging met haar in gesprek, over haar liefde voor film en hoe zij directeur is geworden.


Kaludjercic groeide op in Pula, een klein plaatsje in Kroatië waar destijds niet veel internationale films te zien waren - laat staan arthousefilms. ‘Op mijn 18e verhuisde ik vanuit dit kleine stadje naar de hoofdstad van Slovenië, Ljubljana. Ik ging daarheen om letteren te studeren. Daarnaast kwam ik terecht als vrijwilliger bij een nieuw filmfestival. Er ging een wereld voor mij open en ik kwam in aanraking met een heel ander soort type film. Al die tijd dat ik geen arthousefilms heb kunnen zien heb ik goed gecompenseerd door heel veel films te bekijken. Daar is mijn liefde voor film eigenlijk ontstaan. Zo weet ik nog goed dat op mijn achttiende een film keek genaamd Salo o le 120 giornate di sodoma van regisseur Pier Paolo Pasolini - een hele heftige film die veel mensen zelfs traumatiserend vonden om te zien, maar ik vond hem heel fascinerend.’ 
 
Sinds haar achttiende heeft Kaludjercic niet stilgezeten. Op haar twintigste komt ze in aanraking met iemand in Zagreb die haar vraagt om te komen werken voor het Human Rights Festival. Zonder na te denken neemt ze deze stap. Dit is het begin van haar diverse carrière in de filmindustrie. ‘Ik heb heel veel ervaring opgedaan in de afgelopen jaren. Al deze ervaringen, waarbij ik veel heb kunnen netwerken, hebben mij denk ik gebracht waar ik nu ben. Ik kende IFFR al heel wat jaren en vond het altijd al een heel interessant festival. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik directeur zou worden. Toen ik werd gevraagd heb ik wel even moeten nadenken. Ik werkte in Londen voor de internationale streamingsdienst MUBI en het was toch wel een hele grote stap. Toch wist ik dat dit een buitenkans was, dus heb ik ja gezegd.’
 
Ongewone situatie 
IFFR is dit jaar in twee delen opgesplitst - het eerste deel is net achter de rug. ‘Het is een hele ongewone situatie waar we in verkeren en ik had natuurlijk nooit kunnen bedenken dat we het online zouden moeten doen. Toen ik hoorde dat we in een lockdown gingen heb ik wel even moeten schakelen. Het vergt veel van je creativiteit om de 50e editie toch een succes te laten worden. Door mijn ervaring en het goede team dat ik om mij heen heb, is het wel echt een succes geworden en hadden we een hele goede connectie met de makers en het publiek. We hebben veel goede reacties gehad op het eerste deel. Ik kan niet zeggen dat één film mijn favoriet is, maar ik vond de film Pebbles, van de Indiase filmmaker P.S. Vinothraj, heel mooi. Dit is ook de Tiger-Award winner geworden.’ Het tweede deel van IFFR vindt plaats in juni. ‘We hopen natuurlijk dat we dit live kunnen doen maar we moeten ook realistisch blijven. Met de ervaring van een aantal weken geleden bij het eerste deel weet ik dat het online toch ook heel goed werkt.’ 
 
Jong publiek
Door nieuwe plannen te maken wil Vanja er ook voor zorgen dat IFFR aantrekkelijker wordt voor jongeren. ‘Ik denk dat het een festival is voor iedereen die van films houdt. Door meer te kijken naar activiteiten en tentoonstellingen die interessant kunnen zijn voor jongeren denk ik dat het voor hen ook aantrekkelijk wordt om het festival te bezoeken. Daar zijn we hard mee bezig.’ 
 
Het tweede deel van IFFR zal plaatsvinden van 2 tot 6 juni. 

 

Ylene Lugtenborg


 

VERS VOLGEN

     

SCHRIJF JE IN
VOOR DE NIEUWSBRIEF